FOTOGRAFOVANIE KRAJINY
Medzi základné znaky foto. krajiny patrí realistické podanie často nazývané charakteristika krajiny .
Najdôležitejšie sú znaky :
Tvar realistických snímok je informatívna nie popisná .
Autor do fotografovaného prostredia žiadnym spôsobom nezasahuje ani pri spracovaní negatívneho a pozitívneho materiálu alebo úpravami obrazu na PC .
Zasahovanie do ,, reality “ a kreatívne vyjadrenie patrí do ďalších smerov imaginárnej alebo subjektívnej krajiny .
Realistická krajina môže byť znázornená panoramatickými formátmi , výrezmi , polcelkami alebo detajlami .
Témou môžu byť i ľudské výtvory ktorými sú mestá , dediny ...
Plnohodnotným zástupcom realistickej krajiny môže byť len jeden snímok , ale častejšie sú kolekcie alebo súbory viacerých fotografií ktoré tvoria ucelenú charakteristiku krajiny .
Pri foto. krajiny je dôležité :
- farebná kompozícia
- tonálne riešenie (svetlo a tiene)
- vzájomná spojitosť fotografie v súbore
STAVBA A SKLADBA OBRAZU
Zlatý rez, uhol pohľadu, dominanta obrazu, kontrast, dynamika .
Dominanta obrazu – môže byť nielen výrazný výtvarný prvok – ako je strom, rieka... , ale môže to byť plocha rôznej tonality alebo vo farebnej foto. objekt alebo plocha výrazne farebne alebo kompozične rozdielna od ostatných tonalít .
INFORMATÍVNA A EMOTÍVNA KRAJINKÁRSKA FOTO.
1,) Informatívna – opisná krajinkárska fotografia
– Tento druh fotografie má za cieľ - čo najvernejšie zobraziť fotografovanú krajinu alebo detail .
– Je dorozumievací prostriedok informatívnej a opisnej povahy, slúžiaci na verejné a súkromné účely .
– Jej cieľom je správne informovať o krajine a jej kvalitách, priestore, funkčnosti .
– Tento druh krajinkárskej foto. je najrozšírenejší a najľudovejší .
– Podstatná časť krajinkárskej foto. – pohľadnice, pamiatkové fotografie, prospekty – vznikla predovšetkým s cieľom informovať o fotografovanej krajine .
– Má svoje zákonitosti – musí byť zrozumiteľným dorozumievacím prostriedkom využívajúcim všetky výrazové možnosti no zároveň musí verne zachytávať rozloženie krajinných detailov, celkov a ich vzájomných proporcií .
Rozdeľujeme ju podľa účelu na :
- pamiatková krajinkárska fotografia
- populárno-úžitková krajinkárska fotografia
- vedecko-dokumentárna krajinkárska fotografia
2,) Emotívna krajinkárska fotografia
– Hlavným poslaním emotívnej foto. je vzbudiť u diváka pocit – krásy, radosti a vyvolať v ňom pozitívne estetické pocity .
– Potlačovanie reality vedie v krajinkárskej emotívnej fotografii k útvarom opierajúcim sa o priami efektívny a emotívny efekt, ktorý je založený na vzájomnej komunikácii tónov a línií .
– emotívnu krajinkársku foto. môžeme upravovať .
Ak by sme emotívnu foto. porovnali k foto. informatívnej zistili by sme, že cieľom informatívnej krajinkárskej foto. je informácia o krajine a krajinných detailoch a celkoch , cieľom emotívnej foto. je podstata a vzťah krajinných prvkov a ich výklad .
TECHNIKA KRAJINKÁRSKEJ FOTOGRAFIE :
1,) kvalitný fotografický prístroj – digitálny, analógový – zrkadlovka s výmenným objektívom
2,) dostatočné množstvo filmov, pamäťových kariet, baterky
3,) statív
4,) objektívy s rôznou ohniskovou vzdialenosťou, objektívy od normálnych až po extrémne širokouhlé objektívy
5,) expozimeter – vstavaný do foto. prístroja alebo ručný – nevstavaný
6,) filtre – v realistickej krajine sa dá využiť celá rada filtrov vrátane filtrov pre vytv
Zlatá hodinka :
Označujeme svetlo približne hodinu po východe a hodinu pred západom slnka, ktoré je vo všeobecnosti považované za najlepšie svetlo pre zachytenie krajiny .
Rozdiely pri osvetlení scény pri západe a východe slnka :
- farebnou teplotou
- dĺžkou osvetlenia
- smerom odkiaľ prichádzajú slnečné lúče .