SENZITOMETRICKÁ CHARAKTERISTIKA

2012-08-27 21:01

 

Je závislosť medzi expozíciou, ktorá pôsobí na citlivú vrstvu a optickou hustotou sčernania, ktorá vznikne ako dôsledok expozície a nasledujúceho spracovania .

Vyjadruje sa graficky – senzitometrickou charakteristikou .

 

 

Hodnoty na grafické znázornenie sa získavajú meraním optických hustôt fotografického záznamu, pri ktorom je známa expozície každého meraného miesta .

 

Na senzitometrické účely sa používajú Senzitogramy .

 

Je to plynulý alebo stupňovite sa meniaci rad hustôt zodpovedajúcim apozíciám, ktoré sa zvyšujú podľa určitých pravidiel .

 

 

SENZITOMETRIA SA ROZDEĽUJE NA NIEKOĽKO ČASÍ :

 

1 – Oblasť expozície

Na ktorú fotografická vrstva nereaguje nijakou zmenou , sčernanie foto. vrstvy na ktoré pôsobili expozície tejto oblasti je rovnaké ako sčernenie nenaexponovanej vrstvy a nazýva sa závoj .

Časť 1 končí bodom P, ktorý sa nazýva päta charakteristiky P .

 

2 – Päta charakteristiky

Optické hustoty len pomaly rastú so vzrastajúcimi expozíciami , rozdiely hustôt sa zväčšujú so vzrastom expozícií .

Hustota je ešte stále malá .

 

3 – Priamkový úsek

Rovnakým prírastkom logaritmov expozícií zodpovedajú rovnaké prírastky optickej hustoty  t = D  .

 

4 – Rameno charakteristiky

Rovnakým prírastkom logaritmov expozícií zodpovedajú nerovnaké postupne sa zmenšujúce prírastky optických hustôt .

Rameno končí v bode V kde materiál na vzrast expozície prestáva reagovať .

Sčernanie v tejto vrstva dosiahlo maximálnu hustotu t.j. – najväčšiu hustotu ktorú možno na ňom získať pri danom spracovaní .

 

5 – Oblasť solarizácie

Ak sa expozícia zvyšuje nad hodnotu zodpovedajúcu vrcholu charakteristiky, optická hustota sa už ďalej nezvyšuje , naopak možno pozorovať jej znižovanie .

 

Ak je veľká časť hustôt umiestnená v päte charakteristiky (P) ide o podexponovaný obraz .

Ak prevládajú hustoty v ramene charakteristiky (V) ide o preexponovaný obraz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPTICKÁ  HUSTOTA

  • Miera sčernania fotografickej vrstvy .
  • Musíme si predstaviť pohlcujúcu vrstvu na ktorú dopadá svetelný tok       a po prechode z nej vystupuje zoslabený svetelný tok .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SENZITOMETER

 

 

Senzitometrické prístroje sú zariadenia, ktoré sa používajú pri senzitometrických skúškach vlastností citlivých fotografických materiálov a procesov, a ich spracovania.

 

Existuje mnoho senzitometrov, ktoré sa od seba odlišujú nielen konštrukciou ale aj princípom technického riešenia .

 

Na všetkých týchto typoch sú 3 základné konštrukčné skupiny :

  • 1,) svetelný zdroj
  • 2,) uzávierka
  • 3,) modulátor expozície
  • 4,) senzitometrické filtre - (filtruje svetlo žiarovky na svetlo predpísanou teplotou chromatickosti)
  • 5,) modulátor – ktorý reguluje intenzitu expozície tak, aby mala v každom poli alebo v bode skúšky rovnakú hodnotu .

 

 

 

 

 

 

 

 

Senzitometrická skúška

  • Skúšobná snímka v tvare pásika, skladá sa z homogénnych (rovnakých) políčok, ktorého hustota stupňovite vzrastá v smere dĺžky pásika alebo ju tvorí jediné dlhé pole ktorého hustota vzrastá postupne v smere dĺžky pásika .
  • Exponuje sa v senzitometry .
  • Expozícia svetlocitlivého materiálu je presne známa v každom bode pásika .
  • Po vyvolaní skúšobnej snímky sa v jednotlivých bodoch zmeria hustota a z jej hustôt sa zakreslí senzitometrická charakteristika .

 

 

Senzitometrický filter

  • Upravuje svetlo senzitometrickej žiarovky na svetlo predpísaného zloženia alebo teploty chromatickosti .
  • Používajú sa tuhé filtre s presne kontrolovaním spektrom hustoty .

 

 

DENZITOMETER

 

 

Sú to prístroje ktorými sa meria optická hustota vzorky .

Medzi najjednoduchšie denzitometre patria tzv. – vizuálne denzitometre .

 

 

EXPOZIČNÁ  A MAXIMÁLNA PRUŽNOSŤ

 

Expozičná pružnosť

Charakteristika svetlocitlivého materiálu udávajúca hodnotu o ktorú možno materiál

( film, papier ) preexponovať alebo podexponovať bez výrazného zhoršenia kvality .

Podexpozícia

Na negatíve sú miesta biele až priesvitné . Na pozitíve tieto miesta budú tmavé až čierne, ale detaily v presvetlených miestach budú zachované tz. – že pri správnom použití gradácie fotografického materiálu, vývojky môžeme dosiahnuť kvalitnú fotografiu .

Ešte nieje presiahnutá maximálna pružnosť .

Preexpozícia

Negatív je po celej ploche hustý a tmavý . Presvetlené miesta strácajú kontrast v tieňoch, vo svetlých častiach negatívu sú detaily zachované . Ale musíme určiť správnu gradáciu materiálu .

Maximálna pružnosť

Je schopnosť materiálu ( negatívneho ) vykresľovať, zaznamenávať detaily na negatíve do určitého bodu ( potom negatív sčernie ) .