SENZITOMETRICKÁ CHARAKTERISTIKA
Je závislosť medzi expozíciou, ktorá pôsobí na citlivú vrstvu a optickou hustotou sčernania, ktorá vznikne ako dôsledok expozície a nasledujúceho spracovania .
Vyjadruje sa graficky – senzitometrickou charakteristikou .
Hodnoty na grafické znázornenie sa získavajú meraním optických hustôt fotografického záznamu, pri ktorom je známa expozície každého meraného miesta .
Na senzitometrické účely sa používajú Senzitogramy .
Je to plynulý alebo stupňovite sa meniaci rad hustôt zodpovedajúcim apozíciám, ktoré sa zvyšujú podľa určitých pravidiel .
SENZITOMETRIA SA ROZDEĽUJE NA NIEKOĽKO ČASÍ :
1 – Oblasť expozície
Na ktorú fotografická vrstva nereaguje nijakou zmenou , sčernanie foto. vrstvy na ktoré pôsobili expozície tejto oblasti je rovnaké ako sčernenie nenaexponovanej vrstvy a nazýva sa závoj .
Časť 1 končí bodom P, ktorý sa nazýva päta charakteristiky P .
2 – Päta charakteristiky
Optické hustoty len pomaly rastú so vzrastajúcimi expozíciami , rozdiely hustôt sa zväčšujú so vzrastom expozícií .
Hustota je ešte stále malá .
3 – Priamkový úsek
Rovnakým prírastkom logaritmov expozícií zodpovedajú rovnaké prírastky optickej hustoty t = D .
4 – Rameno charakteristiky
Rovnakým prírastkom logaritmov expozícií zodpovedajú nerovnaké postupne sa zmenšujúce prírastky optických hustôt .
Rameno končí v bode V kde materiál na vzrast expozície prestáva reagovať .
Sčernanie v tejto vrstva dosiahlo maximálnu hustotu t.j. – najväčšiu hustotu ktorú možno na ňom získať pri danom spracovaní .
5 – Oblasť solarizácie
Ak sa expozícia zvyšuje nad hodnotu zodpovedajúcu vrcholu charakteristiky, optická hustota sa už ďalej nezvyšuje , naopak možno pozorovať jej znižovanie .
Ak je veľká časť hustôt umiestnená v päte charakteristiky (P) ide o podexponovaný obraz .
Ak prevládajú hustoty v ramene charakteristiky (V) ide o preexponovaný obraz.
OPTICKÁ HUSTOTA
- Miera sčernania fotografickej vrstvy .
- Musíme si predstaviť pohlcujúcu vrstvu na ktorú dopadá svetelný tok a po prechode z nej vystupuje zoslabený svetelný tok .
SENZITOMETER
Senzitometrické prístroje sú zariadenia, ktoré sa používajú pri senzitometrických skúškach vlastností citlivých fotografických materiálov a procesov, a ich spracovania.
Existuje mnoho senzitometrov, ktoré sa od seba odlišujú nielen konštrukciou ale aj princípom technického riešenia .
Na všetkých týchto typoch sú 3 základné konštrukčné skupiny :
- 1,) svetelný zdroj
- 2,) uzávierka
- 3,) modulátor expozície
- 4,) senzitometrické filtre - (filtruje svetlo žiarovky na svetlo predpísanou teplotou chromatickosti)
- 5,) modulátor – ktorý reguluje intenzitu expozície tak, aby mala v každom poli alebo v bode skúšky rovnakú hodnotu .
Senzitometrická skúška
- Skúšobná snímka v tvare pásika, skladá sa z homogénnych (rovnakých) políčok, ktorého hustota stupňovite vzrastá v smere dĺžky pásika alebo ju tvorí jediné dlhé pole ktorého hustota vzrastá postupne v smere dĺžky pásika .
- Exponuje sa v senzitometry .
- Expozícia svetlocitlivého materiálu je presne známa v každom bode pásika .
- Po vyvolaní skúšobnej snímky sa v jednotlivých bodoch zmeria hustota a z jej hustôt sa zakreslí senzitometrická charakteristika .
Senzitometrický filter
- Upravuje svetlo senzitometrickej žiarovky na svetlo predpísaného zloženia alebo teploty chromatickosti .
- Používajú sa tuhé filtre s presne kontrolovaním spektrom hustoty .
DENZITOMETER
Sú to prístroje ktorými sa meria optická hustota vzorky .
Medzi najjednoduchšie denzitometre patria tzv. – vizuálne denzitometre .
EXPOZIČNÁ A MAXIMÁLNA PRUŽNOSŤ
Expozičná pružnosť
Charakteristika svetlocitlivého materiálu udávajúca hodnotu o ktorú možno materiál
( film, papier ) preexponovať alebo podexponovať bez výrazného zhoršenia kvality .
Podexpozícia
Na negatíve sú miesta biele až priesvitné . Na pozitíve tieto miesta budú tmavé až čierne, ale detaily v presvetlených miestach budú zachované tz. – že pri správnom použití gradácie fotografického materiálu, vývojky môžeme dosiahnuť kvalitnú fotografiu .
Ešte nieje presiahnutá maximálna pružnosť .
Preexpozícia
Negatív je po celej ploche hustý a tmavý . Presvetlené miesta strácajú kontrast v tieňoch, vo svetlých častiach negatívu sú detaily zachované . Ale musíme určiť správnu gradáciu materiálu .
Maximálna pružnosť
Je schopnosť materiálu ( negatívneho ) vykresľovať, zaznamenávať detaily na negatíve do určitého bodu ( potom negatív sčernie ) .