HISTÓRIA FILMOVANIA A DRUHY FILMOV

2012-08-27 20:42

 

História filmovania

 

Film a jeho vznik je najmladšie z umení .

Je spojený s rozmachom industrializácie koncom 19 storočia .

 

Objavenie kinematografu súviselo s potrebou zachytenia pohybov .

 

Nová civilizačná realita tak našla vo filme moderný prostriedok na nachádzanie krásy duchovných i materiálnych hodnôt .

 

Film sa zrodil zásluhou novej techniky .

 

 

LUMIEROVCI

  • Prvenstvo vynálezu filmu sa pripisuje bratom, Francúzom A. a L. LUMIEROVCOM, ktorý svoj kinematograf predviedli v Parížskom Grant – Caffé .
  • Lumierovci využili a zdokonalili výsledky práce svojich predchodcov (Edison, Reymond, Green) .

 

G. MÉLLIES

      –    na krátke filmy Lumierovcov (reprodukcie nejakej anekdoty, vtipu) nadviazal

            G. MÉLLIES svojímy pokusmi o hraný film .

  • tieto filmy sa stali jarmočnými a púťovými atrakciami a tešili sa veľkej obľube obecenstva z ľudových vrstiev – tu môžeme hľadať začiatky masovosti filmu a veľký rozvoj kinematografie v 20. storočí .

 

 

___________________________________________________________________________

 

FILM V PRVEJ POLOVICI 20. STOROČIA

 

 

Nemí film

 

Pre obdobie nemého filmu sa hlavným výrazovým prostriedkom stal pohyb .

Autorom filmu bol kameraman a herci .

Montáž záberov patrila k dôležitým prejavom filmovej reči, uplatňoval sa detail, rôzne uhly pohľadu, triky, osvetlenie .

Herec nemého filmu bol majstrom mimického a gestického vyjadrovania .

Detaile tváre, očí, pohyb vyjadrovali to, čo nevyjadroval dialóg .

Súčasťou filmového prostredia bol hudobný sprievod .

Zložitosť filmového nakrúcania si postupne vynútila organizátora filmovej práce – režiséra .

Z prvých režisérov – samoukov sa postupne cez samovzdelávanie a divadelné režijné skúsenosti vypracovali významné osobnosti, zjavy dejín filmovej réžie .

Kameramani nemého filmu boli veľmi vynaliezaví pri dokresľovaní scén a celej atmosféry .

Najznámejšími osobnosťami boli – D.W. Gensfish, Charlie Chaplin .

Zvukový film

 

Vynález zvuku v 1929 mení charakter filmov, realistické slovo prináša realistický obraz, hlavným nositeľom deja sa stal dialóg .

 

Štyridsiate roky prinášajú uvoľnenosť v práci kamery a s nástupom farby nové možnosti experimentovania s výtvarnými kvalitami filmového obrazu .

 

Rozvoj techniky a technológia, zvyšuje tvorivé možnosti – filmová výpoveď použitím zvuku, farby, rôznych typov formátu filmového materiálu, projekčná plocha sa stáva atraktívnejšia .

 

Od 50-tich rokov získal väčší priestor širokouhlý farebný film .

 

 

 

___________________________________________________________________________

 

 

FILM V DRUHEJ POLOVICI 20. STOROČIA

 

 

Prelom 50-tich a 60-tich rokov znamená v kinematografii nástup rôznych nových vĺn, ktoré majú kvalitatívne novú obsahovú i estetickú výpoveď .

Veľkými hereckými osobnosťami sa stávajú herci s prirodzeným a všedným zjavom, spontánnym prejavom (Brando, Mostrojany, Monró, Lorenová, Ďirardová ...) .

 

Typológia filmov zodpovedá vnímaniu témy hľadiskom – psychologické, filozofické, etnografické filmy .

 

Umelecký výraz filmu sa stáva pôsobivejší napríklad – prelínanie prvkov hraného filmu (umelecká fikcia) a dokumentárnych prvkov (autentická realita) , silne štylizované postupy v dramaturgickej koncepcii a režírno–kameramanskej  realizácii .

 

Slovenskú novú vlnu v kinematografii predstavujú hlavne režiséri – J. Jakubisko, Š. Uher, Lehocký .

 

V hereckej práci sú tendencie stotožniť herca s autentickým správaním človeka v životnej realite .

 

Pre 80-te roky a súčasnosť je charakteristické zvyšovanie profesionálnej úrovne filmovej praxe .

 

Populárnymi v 70-tich a 80-tich rokoch sa stali komédie, kriminálne filmy, melodrámy, horory, dobrodružné filmy, muzikáli, sci-fi ...

 

V súčasnej kinematografii (kino) existujú 3 základné okruhy :

  • umelecké filmy
  • kino náročného diváka
  • avangardné a nové kino .

 

DRUHY FILMOV

 

 

Na základe použitia metód pri realizácii a podstatných znakov rozlišujeme :

 

  • 1,)  HRANÝ FILM

Ich charakteristickým rysom je umelecká štylizácia dramatického deja hercami .

 

Námetom môže byť – literárna predloha, realita

 

Členíme ho podľa základných žánrov na :

tragédie, drámy, komédie, tragikomédie .

 

Podľa tematicko–problémových krytérii môžeme hovoriť o vojnových, historických, psychologických, životopisných filmoch a muzikáloch .

 

 

  • 2,)  DOKUMENTÁRNY FILM

Je verná reprodukcia skutočnosti .

 

Sú dva spôsoby tvorby dokumentárneho filmu :

  1. Reportážny – sníma sa bez predchádzajúcej prípravy v bezprostrednej realite .
  2. Pripravený vopred – s následnou účelovou úpravou zosnímaného materiálu .

 

 

  • 3,)  ANIMOVANÝ FILM

Pohyb sa netvorí pred kamerou, ale sa vzbudzuje ilúzia pohybu snímaním jednotlivých fáz pohybu na filmový pás prostredníctvom kresby, bábky, predmetu a pod. .

 

Podľa použitia technológii a materiálu poznáme dva základné druhy :

a ) Kreslený film

b ) Bábkový film

 

V súčasnosti moderná technika umožňuje i počítačovú animáciu .