HISTÓRIA FILMOVANIA A DRUHY FILMOV
História filmovania
Film a jeho vznik je najmladšie z umení .
Je spojený s rozmachom industrializácie koncom 19 storočia .
Objavenie kinematografu súviselo s potrebou zachytenia pohybov .
Nová civilizačná realita tak našla vo filme moderný prostriedok na nachádzanie krásy duchovných i materiálnych hodnôt .
Film sa zrodil zásluhou novej techniky .
LUMIEROVCI
- Prvenstvo vynálezu filmu sa pripisuje bratom, Francúzom A. a L. LUMIEROVCOM, ktorý svoj kinematograf predviedli v Parížskom Grant – Caffé .
- Lumierovci využili a zdokonalili výsledky práce svojich predchodcov (Edison, Reymond, Green) .
G. MÉLLIES
– na krátke filmy Lumierovcov (reprodukcie nejakej anekdoty, vtipu) nadviazal
G. MÉLLIES svojímy pokusmi o hraný film .
- tieto filmy sa stali jarmočnými a púťovými atrakciami a tešili sa veľkej obľube obecenstva z ľudových vrstiev – tu môžeme hľadať začiatky masovosti filmu a veľký rozvoj kinematografie v 20. storočí .
___________________________________________________________________________
FILM V PRVEJ POLOVICI 20. STOROČIA
Nemí film
Pre obdobie nemého filmu sa hlavným výrazovým prostriedkom stal pohyb .
Autorom filmu bol kameraman a herci .
Montáž záberov patrila k dôležitým prejavom filmovej reči, uplatňoval sa detail, rôzne uhly pohľadu, triky, osvetlenie .
Herec nemého filmu bol majstrom mimického a gestického vyjadrovania .
Detaile tváre, očí, pohyb vyjadrovali to, čo nevyjadroval dialóg .
Súčasťou filmového prostredia bol hudobný sprievod .
Zložitosť filmového nakrúcania si postupne vynútila organizátora filmovej práce – režiséra .
Z prvých režisérov – samoukov sa postupne cez samovzdelávanie a divadelné režijné skúsenosti vypracovali významné osobnosti, zjavy dejín filmovej réžie .
Kameramani nemého filmu boli veľmi vynaliezaví pri dokresľovaní scén a celej atmosféry .
Najznámejšími osobnosťami boli – D.W. Gensfish, Charlie Chaplin .
Zvukový film
Vynález zvuku v 1929 mení charakter filmov, realistické slovo prináša realistický obraz, hlavným nositeľom deja sa stal dialóg .
Štyridsiate roky prinášajú uvoľnenosť v práci kamery a s nástupom farby nové možnosti experimentovania s výtvarnými kvalitami filmového obrazu .
Rozvoj techniky a technológia, zvyšuje tvorivé možnosti – filmová výpoveď použitím zvuku, farby, rôznych typov formátu filmového materiálu, projekčná plocha sa stáva atraktívnejšia .
Od 50-tich rokov získal väčší priestor širokouhlý farebný film .
___________________________________________________________________________
FILM V DRUHEJ POLOVICI 20. STOROČIA
Prelom 50-tich a 60-tich rokov znamená v kinematografii nástup rôznych nových vĺn, ktoré majú kvalitatívne novú obsahovú i estetickú výpoveď .
Veľkými hereckými osobnosťami sa stávajú herci s prirodzeným a všedným zjavom, spontánnym prejavom (Brando, Mostrojany, Monró, Lorenová, Ďirardová ...) .
Typológia filmov zodpovedá vnímaniu témy hľadiskom – psychologické, filozofické, etnografické filmy .
Umelecký výraz filmu sa stáva pôsobivejší napríklad – prelínanie prvkov hraného filmu (umelecká fikcia) a dokumentárnych prvkov (autentická realita) , silne štylizované postupy v dramaturgickej koncepcii a režírno–kameramanskej realizácii .
Slovenskú novú vlnu v kinematografii predstavujú hlavne režiséri – J. Jakubisko, Š. Uher, Lehocký .
V hereckej práci sú tendencie stotožniť herca s autentickým správaním človeka v životnej realite .
Pre 80-te roky a súčasnosť je charakteristické zvyšovanie profesionálnej úrovne filmovej praxe .
Populárnymi v 70-tich a 80-tich rokoch sa stali komédie, kriminálne filmy, melodrámy, horory, dobrodružné filmy, muzikáli, sci-fi ...
V súčasnej kinematografii (kino) existujú 3 základné okruhy :
- umelecké filmy
- kino náročného diváka
- avangardné a nové kino .
DRUHY FILMOV
Na základe použitia metód pri realizácii a podstatných znakov rozlišujeme :
- 1,) HRANÝ FILM
Ich charakteristickým rysom je umelecká štylizácia dramatického deja hercami .
Námetom môže byť – literárna predloha, realita
Členíme ho podľa základných žánrov na :
tragédie, drámy, komédie, tragikomédie .
Podľa tematicko–problémových krytérii môžeme hovoriť o vojnových, historických, psychologických, životopisných filmoch a muzikáloch .
- 2,) DOKUMENTÁRNY FILM
Je verná reprodukcia skutočnosti .
Sú dva spôsoby tvorby dokumentárneho filmu :
- Reportážny – sníma sa bez predchádzajúcej prípravy v bezprostrednej realite .
- Pripravený vopred – s následnou účelovou úpravou zosnímaného materiálu .
- 3,) ANIMOVANÝ FILM
Pohyb sa netvorí pred kamerou, ale sa vzbudzuje ilúzia pohybu snímaním jednotlivých fáz pohybu na filmový pás prostredníctvom kresby, bábky, predmetu a pod. .
Podľa použitia technológii a materiálu poznáme dva základné druhy :
a ) Kreslený film
b ) Bábkový film
V súčasnosti moderná technika umožňuje i počítačovú animáciu .