HIGH KEY a LOW KEY
HIGH – KEY
V preklade to znamená vysoká tónina, kde prevládajú svetlé tóny bez hlbších tieňov .
Na fotografii spracovanej technikou high –key je tonalita od stredne šedej až o bielu .
Táto technika sa prevádza v negatívnom aj pozitívnom procese .
Techniku high – key je možné aplikovať v portrétnej fotografii aj pri foto detí, v umeleckej, v krajinkárskej a aj v ďalších žánroch .
Aplikujeme ju za predpokladu, že daný žáner nebude technike high – key odporovať .
Technika zjemňuje a idealizuje motív .
Táto technika nešla uplatnenie v reklamnej a módnej fotografii .
V krajinkárskej fotografii zvyšuje náladovosť prírody, pri foto kvetov umocňuje jemnosť, pôvab a krehkosť .
Postup spracovania :
1,) Pozadie
Vytvorenie pokojného, svetlého neporušeného pozadia . Významnú úlohu má jeho štruktúra a osvetlenie . Šikmo dopadajúce svetlo môže odhaliť aj celkom malé nerovnosti a utvoriť hoci len malé ale rušivé tiene . Najlepšie je umiestniť zdroj svetla namierený proti pozadiu na model dostatočne vzdialený od pozadia .
2,) Osvetlenie
Najvhodnejším je difúzne svetlo, ktoré nespôsobuje výrazné tiene . Fotografovať môžeme v interiéri a exteriéri . Svetlé pozadie môže tvoriť obloha či už modrá alebo rovnomerne pokrytá riedkymi oblakmi, ktorú je fotografický materiál schopný zachytiť ako čisto bielu .
Osvetlenie modelu priamym slnečným svetlom je vylúčené, pretože vytvára tvrdé tiene .
3,) Spôsob spracovania
Treba dbať na to, aby pri negatívnom i pozitívnom procese zostali zachované všetky jemné tóny, ktoré sú charakteristické pre snímky vo vysokej tónine . Pri vyvolávaní negatívov sa používa vyrovnávajúca vývojka . Správne ladenie pozitívu sa nedosiahne nedostatočnou expozíciou ani predčasným prerušení vyvolávania . Takýto pozitív by bol matný a plochý . Aby mal celú škálu tónov od strednej sivej po žiarivo biele svetlá, musí byť správne exponovaný a úplne vyvolaný . Účinná je zriedená vývojka v ktorej sa môže i bohato exponovaný negatív kontrolovane vyvolať . Čím väčší je rozsah tónov pozitívu, tým sa použije zriedenejšia vývojka . Nebezpečenstvo tvorby závoja pri dlhodobom vyvolávaní sa zníži pridaním protizávojovej látky do vývojky .
Obrazy v tónine high – key sú pôsobivejšie a obsahujú výrazne tmavé detaily np. na portréte oči a pery . Pery možno zvýrazniť nanesením neriedenej vývojky na príslušné miesta snímky .
LOW – KEY
Je to nízka tónina .
Je opakom techniky high – key .
Stupnica tónov sivej tu začína stredne sivou a končí najtmavšími čiernymi tónmi .
Nízka tónina fotografických obrazov navodzuje dojem pochmúrnej, dramatickej atmosféry ale niekedy skôr starodávnych fotografií . Technika low key nie je vhodná na fotografovanie detí.
Vhodným motívom pre low key je ľudská tvár, takisto krajina, les, večerné a nočné mesto, architektúra alebo interiér .
Osvetlenie scény
Rozhoduje o charaktere snímky . Má byť také aby aj tmavé časti obrazu boli dostatočne a tmavo ladená stupnica sivej nebola príliš chudobná .
Pri technike low key sa účinok umocní použitím a umiestnením špičkových svetiel .
Spracovanie
Pri snímaní sa zvolí dosť bohatá expozícia a negatív sa spracúva vo vyrovnávacej vývojke, tým sa pri pozitívnom vyvolávaní dosiahne žiadaný výsledok .
Hotové snímky sa pri svetle v tmavej komore ťažko posudzujú, preto sa skúška musí kontrolovať pri dennom svetle až potom sa zhotoví pozitív . Na kvalitu výsledku majú vplyv i vlastnosti pozitívneho materiálu . Aby mala snímka v tónine low key príslušnú hĺbku tmavých tónov a brilanciu svetiel, volí sa materiál s lesklým povrchom .