Grafický dizajn
GRAFICKÝ DIZAJN
Fotografie reprezentujú skutočnosť spôsobom, na ktorý slová alebo ilustrácie nestačia .
Nepopierateľná realita obrazov prepožičiava slovám spoľahlivosť (vidieť znamená veriť) . Najpádnejším dôvodom k zaradeniu fotografie k dokumentu je to, že vyzerajú skutočne – predkladajú čitateľovi konkrétny vizuálny dôkaz pre obsah textu . Preto tiež noviny a časopisy využívajú fotografie ako sprievod k závažným správam a abstraktné stránky dopĺňajú skôr ilustráciami .
Dobrá fotografia upúta pozornosť, vyjadrí náladu a príbeh .
Najnápadnejšie problémy sú technického rázu – nedostatočná kvalita fotografie má za následok zrnitosť, prílišnú tmavosť alebo svetelnosť, slabý kontrast .
Ďalšie problémy súvisia s kompozíciou – tz., že najdôležitejší predmet je nevhodne umiestnený alebo je príliš malý .
1,) DIZAJN – kresliť, usporiadať, vymedzovať funkciu predmetu (navrhovať)
2,) REDESIGN – nový tovar predmetu bez zmeny – príťažlivejší vzhľad pre lepšie uplatnenie na trhu
3,) STYLING – pôsobenie formy predmetu trhu vo forme srstému ,, EYE ´´ - appeal (z ang.- príťažlivosť pre oko)
DRUHY DIZAJNU :
1,) Priemyselný - zameraný na dispozíciu a vzhľad výrobku s ohľadom na jeho funkčnosť
2,) Grafický - zameraný na vizuálnu komunikáciu prepojenie obrazu a písma
3,) Architektonický - zameraný na syntézu úžitkovosti a estetiky
4,) Obalový – zameraný na obalovú techniku ,, packing ´´´
Dobré fotografie majú pár spoločných vlastností :
1,) Rozhodujúci okamih
Akýkoľvek záber človeka alebo udalosti musí pôsobiť na čitateľa dojmom, že k nemu došlo v tom najvhodnejšom okamihu .
2,) Citový kontext
Dokonca aj fotografie neživých objektov môže sprostredkovať pocity . Obrázky postrádajúce citovú zložku žiadne silné reakcie nevzbudia .
3,) Estetické výtvarné riešenie
Základné rozvrhnutie, tón a kompozícia fotografie sú rozhodujúce faktory odlišujúce priemernú fotografiu od skvelej .
4,) Správny výrez a zarámovanie
Zlé zarámovanie môže zbaviť fotografiu pôsobivosti .
Technické faktory fotografie
Rad technických faktorov ovplyvňuje vzhľad fotografie .
Technicky dokonalá fotografia ba mala vyhovovať istým spoločným, navzájom súvisiacim požiadavkám :
1,) Ostrosť
Fotografia musí byť predovšetkým dostatočne ostrá . S výnimkou prípadu keď chceme dosiahnuť zvláštneho efektu, rozmazané nejasné fotografie vyzerajú neprofesionálne .
2,) Kontrast
ČB fotografie musia mať vyvážený kontrast . Príliš veľa kontrastu vedie k tomu, že biele tóny vyzerajú príliš svetlé a naopak . Nedostatok kontrastu zase spôsobuje, že celá fotografia vyzerá šedo a vyblednuto .
3,) Jas
Fotografia by nemal byť príliš tmavá ani príliš svetlá bez ohľadu na obsah .
Rozmiestnenie fotografií
Rovnako ako v prípade ilustrácií, umiestnenie fotografií ovplyvní ich pôsobivosť . Existuje niekoľko dôležitých dizajnérskych metód a postupov ktoré treba dodržiavať . Používame výrazné fotografie . Dominantné fotografie navedú čitateľa presne tam, kam a má pozrieť najskôr . Ak umiestnime na jednu stránku alebo dvojstránku niekoľko fotografií súčastne, treba sa rozhodnúť, ktorá z nich bude najdôležitejšia a dáme ju na najnápadnejšie miesto . Každá fotografia má svoju vlastnú symetriu, kompozíciu ktorá ovplyvňuje celkový dizajn stránky a hrá dôležitú úlohu v tom, ako budú fotografie na stránke vyzerať . Použitím série statických fotografií môžeme vytvoriť dojem plynúceho času a pohybu . Niekoľko podobných fotografií za sebou z rovnakého uhlu pohľadu môžu vyvolať dojem pohybu . Väčšinu fotografií je potrebné pred rozmiestnením na stránku upraviť . Najjednoduchší a najkvalitnejší nástroj pre skvalitnenie fotografií je výrez fotografie . Najskôr si treba stanoviť hlavný motív a ten potom odstránením nepodstatných častí zväčšiť na maximálnu možnú veľkosť . Pôsobivosť svojej grafickej formy môžeme zvýšiť prevrátením fotografie, takisto môžeme upraviť jas, kontrast, retuš a pridať rôzne efekty .