FOTOGRAFOVANIE POD VODOU
Voda je 600 x hustejšia ako vzduch a jej fyzikálne vlastnosti vplývajú nie len na človeka (potápača) fotografa ale iné možnosti snímania pod vodou .
Svetlo sa pod vodou správa inak ako na súši . Preto môžeme konštatovať, že fotografovanie je maľovanie svetlom .
Ak svetelný lúč dopadá kolmo na rozhranie dvoch prostredí s rozdielnou hustotou prejde bez väčšej straty . Ak však dopadá šikmo prejde len časť svetla a zvyšok sa odrazí späť .
Čím je menši uhol medzi svetelným lúčom a rozhraním, tým prenikne menej svetle .
Na to koľko svetle prenikne pod hladinu má vplyv výška slnka a miera rozčerenosti (rozvírenosti) hladiny .
Na poludnie keď slnko stojí kolmo a hladina je hladká dostane sa pod vodu takmer všetko svetlo, ak uhol dopadajúceho svetla ku kolmici je väčší ako 48 všetko svetlo sa odrazí .
Neznamená to však, že pod hladinou je úplná tma, nakoľko pod hladinu prechádza časť rozptýleného svetla . Ideálne je fotografovať bez umelého svetla okolo poludnia .
Aj tá najčistejšia voda pohlcuje svetelné lúče vo väčšej miere ako na vzduchu .
Úbytok svetle výrazne narastá s pribúdajúcou hĺbkou .
Celkovo rozptyl svetla umocňujú čiastočky ktoré sú rozptýlené aj v tej najčistejšej vode .
Tieto čiastočky nie len pohlcujú svetlo ale spôsobujú nepríjemný problém pri fotografovaní – spätný obraz .
Čím viac rozptýlených čiastočiek je vo vode, tým musí byť dlhšia expozičná doba alebo tým bližšie sa musíme dostať k fotografovanému predmetu .
Refrakcia
Jav ktorý nazývame selektívna farebná refrakcia vzniká odlišným pohlcovaním zložiek svetelného spektra vo vodnom prostredí .
Pod vodou sa najlepšie šíry svetlo studenej farby, hlavne modrej, kým teplé farby zanikajú už tesne pod hladinou .
Napr.:
Ak sa ponoríme s červenou rajčinou do hĺbky 30m s narastajúcou hĺbkou môžeme pozorovať zmenu v jej sfarbení. Červená zostane na hladine, v 5tich m bude výrazne oranžová a hlbšie zelená . V hĺbke získa farbu a bude tmavo modrá .
Čím je voda čistejšia, tým je modrejšia . Vody s väčším obsahom organického materiálu majú zelenkavú až hnedú farbu .
Pri fotografovaní pod vodou používame blesky, ktoré odhalia skutočnú pestrosť vodného sveta .
Pohlcovanie, rozptyl a lom svetla v konečnom dôsledku spôsobuje zníženie kontrastu pod vodou . Prináša to plochý obraz a stratu ostrosti čo môžeme odstrániť iba tak, že sa v maximálnej miere priblížime k foto. objektu . V praxy to znamená, že keď chceme získať ostrý a kvalitný obraz mali by sme byť vzdialený od objektu najviac 2metre .
Farebná fotografia vo veľkých hĺbkach
Si vyžaduje prídavné osvetlenie, čím je potápač hlbšie, tým viac modro-zelená pohlcuje červenú, oranžovú a žltú farbu . Umelé svetlo pomáha uchovať celé spektrum aj vo veľkých hĺbkach .
Fotografovať krajinu môže ktokoľvek s čímkoľvek . Presní opak platí pri foto. pod vodou .
Snímať podvodný svet môže len človek fyzicky zdatný a pripravený, ktorý má patričné potápačské vybavenie a výcvik ale aj špeciálnu foto. techniku .
Preto sa podvodnej fotografii venuje len málo fotografov .
Snímacie zariadenie možno zakúpiť iba v špecializovaných obchodoch a delíme ju do dvoch hlavných skupín :
- 1,) vodotesné obaly a puzdra na normálne fotoaparáty
- 2,) špeciálne podvodné fotoaparáty
1,) vodotesné obaly a puzdra na normálne fotoaparáty
Na obyčajné fotografické prístroje možno použiť vodotesné obaly a puzdra .
Používame vodotesný plastikový vak z mäkkej fólie .
Kladom – týchto obalov je jednoduchá transpotornvalosť i skladovanie .
Zápory – os objektívu môže korigovať s rovinou priezoru, fotoaparát v obale býva nevyvážený, s pribúdajúcou hĺbkou je ľahší a naviac tlak vody tisnúci fóliu na prístroj nezjednodušuje obsluhu .
Pevné puzdra sa vyrábajú z rôznych materiálov plastov i kovov . Kovové patria k najvyššej kvalite a ponor je možný do hĺbky väčšej ako 100m .
2,) špeciálne podvodné fotoaparáty
Vodotesné fotoaparáty
Používajú sa foto. prístroje značky Kodak a Motor Marine ide o kinofilmové priehľadné foto. prístroje s výmenou optikou .
Problémom je paralaxa, keď hľadáčik neukazuje obraz totožný s tým ktorý dopadá na film. Zvlášť pri záberoch z blízka, ktoré patria k častým podvodným situáciám musí fotograf s vychýlením obrazu počítať, preto majú prístroje drôtený makrorámček, ktorý sa nasunie na prístroj a potom doslova priloží na foto. objektív .
Objektívy
Používajú sa štandardné objektívy, transfokátory sú uložené v tubuse, ktorý je zakončený skleneným členom. Tento člen je zakrivený alebo plochy podľa ohniska objektívu .
Svetlo prechádza z vodného do vzduchového prostredia a to môže byť zdrojom problému ostrosti .
Blesk
Je dôležitou súčasťou foto. . Používajú sa väčšinou 1–2 blesky upevnené na tykadlách alebo na tyčiach z každej strany objektívu .
Filmy používame vyššej citlivosti .
Disperzia = rozklad svetla
Absorbcia = pohltenie svetla
Difrakcia = ohyb svetla
Interferencia = skladanie svetla
Polarizácia
Difúzia = (spojenie dvoch látok) pohlcovanie