FOTOGRAFOVANIE ARCHITEKRÚRY
Fotografia architektúry je samostatná disciplína, ktorá je dôležitým nástrojom sprostredkovania a uchovania priestorových zámerov a konceptov .
Fotografické média už viackrát v histórii dokázali „ urobiť architektúru “ alebo architekta a tým ju dobre predať alebo spopularizovať .
Vďaka fotografickému dokumentu sa nám zachovali kultúrne stopy už asanovaných (prerobených) stavieb .
Moderná architektúra je niekedy definovaná ako hra svetla a tieňa v priestore .
ČB fotografia bola vhodným dokumentárnym motívom avantgardnej moderny .
Tento klasický typ fotografie sa venuje čistej a dobre nasvietenej architektúre .
Architektúru poznáme : – moderná – novostavby, budovy ...
– historická – kaštieli, zámky ...
V profesionálnej praxi si tento špecializovaný odbor vyžaduje nadštandartné vybavenie, predovšetkým posuvné objektívy ktoré kompenzujú zbiehajúce sa línie .
Pri fotografovaní budov býva najčastejším problémom nedostatočný odstup a tým pádom aj výrazné perspektívne skreslenie .
Ďalším problémom je zatienenie okolitých budov .
Plastické osvetlenie hrá výraznú úlohu v kompozícii a výsledok fotografie je do značnej miery ovplyvnený .
Dôležitým výtvarným prvkom je okolie a popredie ktoré dostáva do obrazu merítko a hĺbku priestoru .
Pri fotografovaní architektúry si vyberáme menej citlivejšie kontrastnejšie materiály .
Používanie filtrov je súčasťou architektúry .
Veľmi emotívne a zaujímavé sú nočné alebo večerné snímky .
Používame veľkoformátové a strednoformátové fotografické prístroje, širokouhlé objektívy, transfokátory, filtre (UV, farebné) .
Fotografovanie tohto druhu má za účel prostredníctvom obrazov oboznámiť verejnosť s rôznou architektúrou a to nielen vonkajších častí ale aj vnútorných .
Veľmi dôležité je dodržiavať požiadavku správnej perspektívy .
Fotograf sa musí oboznámiť pri fotografovaní architektúry s architektonickými zvláštnosťami a musí poznať charakteristické formy architektúry .
OBJEKTÍVY PRI FOTOGRAFOVANÍ ARCHITEKTÚRY
ŠIFT – posúvacie
TILT – nakláňacie
Objektívy premietajú kruhový obraz v smere filmovej roviny . Z tohto kruhového obrazu zachytí film len záber obrazového poľa fotografického prístroja . Pritom priemer kruhu zodpovedá uhlopriečke použitého filmového formátu .
Pri objektívoch ŠIFT a TILT je priemer zachyteného kruhu obrazu výrazne väčší ako uhlopriečka obrazového poľa .
Posunutím optického systému sa dajú umiestniť do obrazu časti motívov, ktoré ležali predtým mimo obrazového poľa .
Toto paralelné posunutie optického systému k rovine motívu prípadne k rovine objektu označuje ako „ šift “ .
Tým sa dá fotografovať napríklad výškový dom bez padajúcich línií lebo fotoaparát nemusí byť obrátený nahor .
Posunutím optického systému nahor sa zachytí aj horný koniec budovy . Označujú sa aj ako PC ( Perspective Control ) .
Pri profesionálnych fotoprístrojoch sa tento efekt dosiahne posunutím štandarty s objektívom .
Posunutie objektívov z optickej osi umožní aj pohľad do zrkadla aj bez toho aby bolo v ňom vidieť fotografa .
Najmä pri širokouhlých objektívoch typu šift musíme dávať pozor aby sme sa vyhli dvom chybám : – vygnetovaniu a
– skresleniu perspektívy .